Aktualności
Ogłoszenia

Zakończenie Wakacji 2016

Dnia .

Działanie ekologiczne pt: „Program edukacyjno-ekologiczny dla dzieci i młodzieży realizowany przez Gminy Ośrodek Kultury w Rudzie-Hucie” mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej w zakresie gospodarki odpadami oraz stworzenie możliwości wykorzystania wiedzy ekologicznej, które ma za zadanie zachęcić dzieci i młodzież do dbania o czyste środowisko w swoim najbliższym otoczeniu. Projekt ten składał się z trzech etapów.

Pierwszym z nich były warsztaty ekologiczne - tematem głównym było prawidłowe segregowanie odpadów komunalnych na terenie gminy Ruda-Huta. Spotkania te odbyły się w DK w Żalinie, CKiR w Rudce, DK w Rudzie-Kolonii oraz Sali narad ZUK w Rudzie-Hucie. Podczas warsztatów został ogłoszony konkurs recyklingowy dla dzieci i młodzieży z gminy Ruda-Huta, zgłoszone trzy osobowe drużyny, które zadeklarowały swój udział zostały poinformowane, że za aktywność  w działaniach przewidzianych w projekcie otrzymają punkty, których ilość zadecyduje o ich zakwalifikowaniu się do finału projektu, w którym wzięło udział  10 drużyn:

  1. Smak Radości – Żalin, w składzie: Karolina Szwalikowska, Joanna Morciś, Joanna Fas
  2. Drużyna Tytanów – Ruda, w składzie: Dagmara Werema, Aleksandra Werema, Jakub Mazurek
  3. Eko-smoczątka – Ruda, w składzie: Marcela Dąbrowska, Mateusz Matejuk, Krzysztof Morciś
  4. Orły – Żalin, w składzie: Grzegorz Morciś, Paweł Chwaleba, Piotr Chwaleba
  5. Dzikie Lwy – Żalin, w składzie: Olwier Kotowski, Mateusz Łokiński, Bartek Morciś
  6. Różowe Pantery -  Żalin, w składzie: Anna Kozłowska, Kinga Bondaruk, Sandra Szakuła
  7. Rudka – Rudka, w składzie: Jakub Połajdowicz, Tymon Maksymiuk, Szymon Woszczewski
  8. Grubasy – Żalin, w składzie: Katarzyna Kozłowska, Emil Kruk, Dawid Borodej
  9. Hutniki - Ruda-Huta, w składzie: Jakub Domański, Paulina Głaz, Filip Hernik
  10. Orliczki - Ruda-Huta, w składzie: Anna Kruk, Martyna Honory, Jakub Rafalski

Drugim etapem był konkurs recyklingowy, który składał się z trzech działań: Pierwsze odbyło się w DK w Żalinie, były to warsztaty florystyczne prowadzone przez Annę Nadolską z materiałów przeznaczonych do recyklingu wykonane zostały kryzy do bukietów, zamiast kwiatów użyte zostały słodycze. Każdy uczestnik miał za zadanie  wykonanie takiego bukietu, oczywiście pod czujnym okiem Pani Ani. Tworzenie takich bukietów sprawiło dzieciom  dużo radości. Nagrodą za udział w warsztatach był własnoręcznie zrobiony bukiet.

Lista uczestników warsztatów florystycznych:

  • Kinga Bondaruk
  • Nikola Bondaruk
  • Marcela Dąbrowska
  • Paulina Głaz
  • Aleksandra Sobczuk
  • Mateusz Matejuk
  • Joanna Morciś
  • Jakub Domański
  • Joanna Fas
  • Mateusz Suchoń
  • Filip Hernik
  • Mateusz Łokiński
  • Szymon Woszczewski
  • Bartłomiej Morciś
  • Oliwier Kotowski
  • Sandra Szakuła
  • Dawid Borodej
  • Grzegorz Morciś
  • Jakub Mazurek
  • Krzysztof Fas
  • Alekasndra Werema
  • Krzysztof Morciś
  • Magdalena Kosiba
  • Dagmara Werema
  • Bartłomiej Rozmarynowski
  • Magdalena Grzeluk
  • Karolina Szwalikowska
  • Martyna Honory
  • Jakub Połajdowicz

Drugim zadaniem był wyjazd do Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami w Chełmie. Na miejscu dzieci i młodzież mogła zobaczyć oraz poczuć na czym polega segregacja odpadów pochodzących z naszym domów i zakładów pracy a także przybliżyć sobie zagadnienia związane z utylizacją. Uczestnicy  mogli zobaczyć jak są sortowane odpady transportowe systemem taśmociągów, gdzie  kolejnym etapem ich obróbki  jest sortowanie na papier, aluminium, szkło, plastik oraz odpady nieużyteczne. Wysegregowany materiał prasowany jest w bale i trafia do zakładów recyklingu w celu uzyskania materiałów o przeznaczeniu pierwotnym.

Trzecim zadaniem był konkurs plastyczny „Recyklingowa Mozaika”. Uczestnicy pracując w wcześniej utworzonych grupach musieli wykonać pracę na kartce formatu A3 z wykorzystaniem materiałów przeznaczonych do recyklingu. Techniki jej wykonania jak i temat pracy był dowolny.

Lista uczestników konkursu plastycznego „Recyklingowa mozaika”:

  • Krzysztof Morciś
  • Grzegorz Morciś
  • Joanna Morciś
  • Jakub Mazurek
  • Jakub Domański
  • Marcela Dąbrowska
  • Kinga Bondaruk
  • Karolina Szwalikowska
  • Magdalena Grzeluk
  • Dagmara Werema
  • Filip Hernik
  • Mateusz Sadkowski
  • Bartłomiej Rozmarynowski
  • Magdalena Rozmarynowska
  • Krzysztof  Fas
  • Aleksandra Werem
  • Mateusz Matejuk
  • Joanna Fas
  • Sandra Szakuła
  • Paulina Głaz
  • Dawid Borodej
  • Katarzyna Kozłowska
  • Emil Kruk
  • Piotr Chwaleba
  • Anna Kozłowska

Komisja w składzie Aleksandra Walczuk, Marcin Nawrocki, Damian Grzywna nagrodziła następujące drużyny:

  • I miejsce : Różowe Pantery w  składzie: Anna Kozłowska, Kinga Bondaruk, Sandra Szakuła
  • II miejsce: Drużyna Tytanów w  składzie:  Aleksandra Werema, Dagmara  Werema, Jakub Mazurek
  • III miejsce: Eko-smoczątko w  składzie: Krzysztof Morciś. Mateusz Matejuk, Marcela Dąbrowska

Pozostali uczestnicy konkursu otrzymali upominki, ufundowanie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Trzecim etapem projektu była olimpiada ekologiczna przeprowadzona w DK w Rudzie-Kolonii, która jednocześnie była finałem projektu. Olimpiada ta miała na celu podniesienie świadomości ekologicznej w  zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na  terenie gminy Ruda-Huta.

Do tego etapu zakwalifikowało się 5 drużyn z największą ilością punktów:

  • Eko-smoczątko - 12 pkt
  • Drużyna Tytanów - 11 pkt
  • Hutniki - 11 pkt
  • Różowa Pantera - 11 pkt
  • Smak Radości - 11 pkt

Drużyna "Smak Radości" nie przystąpila do Olimpiady, ponieważ nie stawiła się w komplecie. W związku z tym jej miejsce zajęła kolejna drużyna z największą ilością punktów. W klasyfikacji była to drużyna "Grubasy" z 10 punktami.

  • Grubasy - 10 pkt
  • Orły - 9 pkt
  • Dzikie Lwy - 9 pkt
  • Rudka - 5 pkt
  • Orliczki - 5 pkt

Olimpiada Ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Ruda-Huta składała się z trzech zadań:

  1. Zadanie – Test wiedzy: każda z drużyn odpowiadała na 4 pytania zadane przez komisję, za każdą poprawną odpowiedź drużyna otrzymywała 1 punkt.
  2. Zadanie – Segregacja odpadów: każda z drużyn miała na celu posegregowanie wcześniej przygotowanych odpadów na odpowiednie frakcje w jak najkrótszym czasie. Za każdą prawidłowo posegregowaną frakcje drużyna otrzymywała jeden punkt.
  3. Zadanie – zgniatanie butelek typu PET: drużyny w jak najkrótszym czasie musiały zgnieść 20 butelek tak aby zajmowały one jak najmniej miejsca.

Komisja konkursowa w składzie: Agnieszka Woszczewska (Urząd Gminy w Rudzie-Hucie), Krzysztof Lewczuk (Urząd Gminy w Rudzie-Hucie), Marcin Nawrocki (Gminny Ośrodek Kultury w Rudzie-Hucie) wyłoniła zwycięskie drużyny, wyniki ukształtowały się następująco:

  • I miejsce: „Różowe Pantery” - 20 pkt
  • II miejsce: „Eko-smoczątko” - 18 pkt
  • III miejsce: „Drużyna Tytanów” - 17 pkt ex aequo z „Hutniki” - 16 pkt.

Jako jedyna najstarsza drużyna składająca się z uczniów gimnazjum o nazwie „Grubasy” otrzymała nagrodę specjalną Grand Prix ufundowaną przez Gminy Ośrodek Kultury w Rudzie-Hucie.

Projekt pt: „Program edukacyjno-ekologiczny dla dzieci i młodzieży realizowany przez Gminy Ośrodek Kultury w Rudzie-Hucie” został zakończony festynem przy Domu Kultury w Rudzie-Kolonii. Uczestnicy festynu mogli skorzystać z wielu atrakcji takich jak ściana wspinaczkowa, malowanie twarzy, robienie baniek mydlanych.   Atrakcją, która wzbudziła największe zainteresowanie było szukanie niespodzianek w pianie. Uczestnicy mogli wykazać się wiedzą na temat gminy Ruda-Huta podczas quizu wiedzy, każdy z uczestników  został nagrodzony upominkiem.

Ponadto podczas zakończenia wakacji wszyscy uczestnicy mogli wziąć udział w licznych grach, zabawach, konkursach i quizach.


W dniu 11.07.2016 r. w Centrum Kultury i Rekreacji w Rudce odbył się konkurs plastyczny pt: „Stop Nałogom” współfinansowany przez Gminą Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rudzie-Hucie. Zadaniem konkurs było wykonanie plakatu, który miał na celu propagowanie zdrowego trybu życia.
Lista uczestników konkursu plastycznego pt: „Stop nałogom”.

  1. Jakub Połajowicz
  2. Anna Kruk
  3. Martyna Honory
  4. Aleksandra Honory
  5. Jakub Domański
  6. Magdalena Kosiba
  7. Karolina Szwalikowska
  8. Wiktoria Kędzierawska
  9. Paulina Głaz
  10. Natalia Toporowska
  11. Julia Toporowsk
  12. Magdalena Rozmarynowska
  13. Bartłomiej Rozmarynowski
  14. Magdalena Maksymiuk
  15. Szymon Mamczarz
  16. Grzegorz Morciś
  17. Paweł Chwaleba
  18. Piotr Chwaleba
  19. Szymon Woszczewski
  20. Mateusz Matejuk
  21. Anna Kozłowska
  22. Sandra Szakuła
  23. Oliwier Kotowski
  24. Filip Hernik
  25. Joanna Fas
  26. Joanna Morciś
  27. Jakub Rafalski
  28. Wojciech Rafalski
  29. Bartłomiej Morciś
  30. Krzysztof Morciś
  31. Krzysztof Fas
  32. Jakub Mazurek
  33. Aleksandra Sobczuk
  34. Marcela Dąbrrowska
  35. Dawid Borodej
  36. Julia Książek
  37. Iza Obcarska
  38. Rozalia Paszkiewicz
  39. Mikołaj Mazurek
  40. Kinga Bondaruk
  41. Aleksanda Werema
  42. Dagmara Werema
  43. Tymek Maksymiuk

Komisja w składzie: Marta Kordas, Aneta Walczuk, Monika Haponiuk, przyznała trzy nagrody dla  uczestników konkursu, miejsca uplasowały się następująco:

  • I miejsce: Bartłomiej Morciś,
  • II miejsce: Anna Kozłowska,
  • III miejsce: Jakub Domański oraz ex aequo Aleksandra Honory,

Wszyscy uczestnicy konkursu wzięli udział w wycieczce na „Ranczo Budrysa” w Strupinie Dużym.


20.07.2016 r. odbyło się otwarte seminarium survivalowe dla najmłodszych „Kraveczkowe Włóczykije”. Dzieciaki brały udział w szkoleniu z zakresu procedur postępowania w sytuacji zagubienia się w terenie niezurbanizowanym. Uczyły się podstawowych metod nawigacji oraz przygotowania, oznaczenia terenu dla grupy poszukiwawczej.
Wszystko to odbywało się w ramach procedur zgodnych z systematyką: „STOP” czyli:

  • S – „stop” (zatrzymaj się/ usiądź),
  • T – „think” (zastanów się, przemyśl swoje położenie, punkt wejścia do lasu, przebytą drogę, ślady),
  • O – „observe” (obserwuj, zwróć uwagę na otocznie, szukaj śladów cywilizacji, nasłuchuj),
  • P – „plan” (zaplanuj postępowanie zgodnie z tym co udało Ci się ustalić przed chwilą),

Kolejnym elementem szkolenia było pozyskiwanie materiałów do rozpalenia ogniska takich jak: kora brzozowa, wysuszone igły, pukle traw itp. Ostatnim punktem było zaś wcześniej wymienione ognisko, przy którym wszyscy chętnie jedli kiełbaskę popijając herbatką z igliwia.

Odwiedza nas 10 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin: dzisiaj: 16 → wczoraj: 22 → a dotychczas: 107002

PLG_GSPEECH_SPEECH_BLOCK_TITLE PLG_GSPEECH_SPEECH_POWERED_BY GSpeech